Després que la Revolució del setembre de 1868 destronés a Isabel II i donés llibertat a l’associació, l’ensenyament i la religió, un grup de prohoms de la vila de Gràcia i de Barcelona, juntament amb alguns socis dels Lluïsos de Gràcia, decideix crear el Centre Moral i Instructiu de Gràcia, amb la finalitat primordial de fomentar les escoles catòliques a la vila.
El 2 de febrer de 1869, es funda el Centre Moral i Instructiu de Gràcia. La seva seu social és al carrer de l’Àngel núm. 67, 2n (ara, carrer Montseny)
L'any 1972 es funda l'Esbart del Centre Moral i Instructiu de Gràcia com una nova activitat de la secció folklòrica. El formaven nens i nenes d'edats entre 6 i 14 anys aproximadament. La seva directora Montserrat Albareda.
Missa per la benedicció del banderí de l'esbart el dia de la seva inauguració. Any 1972.
Inauguració Esbart del Centre. Signatura en el llibre d’honor del Centre, de la Directora de l’Esbart Montserrat Albareda, acompanyada de Carlos Vidal, i Antoni Crespo entre altres.
Ballant l'Hereu Riera.
Membres dansaires de l'Esbart del Centre Moral i Instructiu de Gràcia. D'esquerra a dreta podem veure: Jordi Colomera, Pili Riera, Teresa Riera, Joaquim Suazo, Nico Casas, Andreu Salas, Rosa M. Salas, Gemma Roda, Jordi Casas, Montse Colomera, Jovita Brugués, Alfred Blanes. Davant els nens d’esquerra a dreta: Laura Rodríguez, Albareda ?. II Diada de l'esbart any 1974.
II Diada de l’Esbart. Estampa Valenciana: Jordi Colomera, Teresa Riera, Montse Panadès, Jordi Casas, Rosa M. Salas, Mercè Rovira, Andreu Salas, Núria Vidal, Irma Suazo, Esther Massip, Montse Colomera, M. Àngels Tió, Pili Riera.
Bibliografia i fonts consultades:
Arxiu Històric - Centre Moral Instructiu de Gràcia.
Fons documental de Frederic Gaude Viñas.